Kerámia - Porcelán

A kiállítást megnyitja: Kemény Péter keramikus művész, egyetemi adjunktus.
Megtekinthető 2021. augusztus 6-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között, bejelentkezéssel,
pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen

"Útközben egy fagyi?"
Knetik Dóra kerámia- és porcelán tervezőként diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen 2013-ban. Diplomamunkája a „Fagyi az űrben” című porcelán fagyikehely készlet, mely számos csoportos kiállításon szerepelt már, mint például az Iparművészeti Múzeum, Műcsarnok, Milánói Design-hét. Most a Fiatal Iparművészek Stúdiója jóvoltából először mutatkozik be egy önálló kiállítás keretein belül, kicsit másként, mint eddig. A Fagyi az űrben készletet matricával dekorálta, ezzel egy új megjelenéssel ruházta fel, ami kezdete egy következő korszaknak. A porcelán dekorálásra sokféle technika létezik, Dóra számára ez még csak az első lépés, melyet a jövőben szeretne kibontakoztatni más formákon is.
A most látható kiállításon bemutatja a Kozma Lajos Kézműves és Iparművész Ösztöndíjas-munkáit, melyet szintén a fagyi téma inspirált, pontosan az ostyatölcsérek. A 3D-nyomtatást felhasználva hozta létre magformáit és azokat transzformálta át porcelánná. A 3D-tervezés egy ismeretlen terület volt számára, de a legjobb tudása szerint teljesítette a kihívást. A színes fagyi gombócok hatása, tükröződik abban, hogy előszeretettel színezi a porcelán masszát. Szereti látni, hogyan változik a forma karaktere, hangulata, ha változik a színe.
Jelenleg egy új úton, egy új projekten, dolgozik ösztöndíjasként, ahol szakmai és személyes határait tágítja.

A Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium kerámia és üveg szakos hallgatóinak kiállítása

A járványhelyzethez igazodva a hagyományainktól eltérő módon, a megnyitóra előzetes bejelentkezés alapján várjuk az érdeklődőket április 13.-án 18 és 20 óra között.
A megnyitóbeszéd: 18 órakor hangzik el, majd ezt követően további 4 idősávban regisztrálva 7-7 fő tekintheti meg a kiállítást az alkotók tárlatvezetésével. Bejelentkezés a megnyitóra az alábbi linken: https://doodle.com/poll/dmeh5f7xqps546ed?utm_source=poll&utm_medium=link

A kiállítást megnyitja: Megnyitja: Pintérné Varga Zsuzsanna Intézményvezető
A kiállítás a továbbiakban április 23.-ig látogatható, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között. Bejelentkezés a megnyitó után, pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen.
A kiállítás látogatásánál MASZK viselése KÖTELEZŐ.

A Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium kerámia és üvegműves szakmai képzései több évtizedes múltra tekintenek vissza. A korábbi szakmunkás képzés több mint egy évtizede művészeti oktatássá alakult át. Ezeknek a művészeti szakoknak mai munkájába ad bepillantást a kiállítás. Tiszteljük és folytatjuk a szakma hagyományait, de ezek oktatásán túlmenően tantárgyi képzéseink keretében igyekszünk betekintést nyújtani a hazai és külföldi kortárs irányzatokba, lehetőséget biztosítva diákjainknak, hogy kipróbálják a technikák minélszélesebb palettáját, saját hangjukat keresve a feladatok megoldásában és az alkotói folyamatokban, szaktanáraik támogatásával.
Jelenlegi és volt diákok munkái láthatók a kiállításon, továbbá a frissen indult első esti üvegművesképzésben résztvevő tanulók is bemutatkoznak.
Jelenlegi szaktanárok:
üveg: Mezősi Eszter, Szőke Barbara, Szilcz Marianna
kerámia: Máder Barnabás, Szalai Zsófia, Vágó Szilvia
A meghívón Hanyu Annamária, Kovács Máté és Viktor Kata munkái láthatók

Botos Balázs: Pure Selection kiállítása

Megnyitó: 2019. július 23. 18 óra
A kiállítást Novák Piroska design-és művészet teoretikus nyitja meg

Megtekinthető 2019. augusztus 2-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között
Finisszázs: 2019. augusztus 1-én csütörtök 17 órakor

Botos Balázs célja, hogy mások szívéhez is közel álló, esztétikus, finom tárgyakat hozzon létre amellett, hogy a funkció is egy fontos részét képezi a tervezés folyamatának. Van bennük egy-két szokatlan csavar is néha, amivel a felfedezés élményét is átélhetjük. Ennek a letisztult világnak egy kivonatát mutatja be Balázs Pure Selection című kiállítása.

Facebook-esemény

Mastro'18

MASTRO’18 / Színre bontva
Strohner Márton keramikusművész, designer

A MASTRO márkát Strohner Márton designer alapította 2012-ben. A fiatal tervező termékei széles érdeklődési körének megfelelően, az egyedi tervezésű kézzel készült kisszériás használati tárgyaktól, az ékszereken és home decor kiegészítőkön át, a kutya pórázakig terjednek. Minőség és funkció, - tárgyaiban keveredik e két alapvetően fontos érték. A részletek gondos kidolgozása mellett, kortárs-klasszikus hangvételével sajátos karakterű tárgyakat hoz létre.

Megnyitó: 2018. november 20-án kedden 19 órakor
Megnyitja: Lublóy Zoltán porcelán designer

Megtekinthető 2018. december 7-ig, hétfőtől péntekig 13 és 18 óra között

Facebook-event

A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Média- és Alkalmazott Művészeti Intézet kerámiatervezés szak
BA és MA szakos hallgatói diplomamunkáinak kiállítása

Megnyitó: 2018. augusztus 28. kedd 18 óra
A kiállítást Novák Piroska, design és művészet teoretikus nyitja meg

A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Média- és Alkalmazott Művészeti Intézet kerámiatervezés szak BA és MA szakos hallgatói 2018 tavaszi diplomamunkáit Novák Piroska, design és művészet teoretikus mutatja be. A kiállított művek széles skálát fognak át az autonóm művészeti alkotásoktól az installáción keresztül a formatervezés területéig. A felhasznált anyagok és technológiák is mutatják a pécsi oktatás szétágazó, széleskörű szakmai megvalósítási lehetőségeit, mely egyedi a kerámia területén hazánkban.

Kiállítók:
Asztalos Noémi Ditta (BA)
Gráin Edina (BA)
Saif Hanan (MA)
Huszta Dóra (MA)
Jeong Hwanhee (MA)
Klement Éva (BA)
Melkovics Ágnes Kitti (MA)

Megtekinthető 2018. szeptember 14-ig hétfőtől péntekig 13 és 18 óra között.

szabo_edit

Sitting Cloud / Floating Rock
Szabó Edit kiállítása
Megnyitó: 2017. május 22. 18 óra

Claude Monet Tavirózsák sorozata inspirálta Szabó Edit legutóbbi műveit, melyeket először mutat be a publikumnak a FISE Galériában.
Monet átiratban készült szobrászi minőségű növénytartók felidézik a festő gyönyörű kertjét Givernyben. Miközben a tárgyak a vízhez kötődő kapcsolatunk sokszínűségét megmutatva válnak személyessé, belső kertünk elemeivé.

A kiállítást megnyitja Oltai Kata kurátor, művészettörténész

Megtekinthető: 2017. június 9-ig
hétfőtől péntekig: 13:00 és 18:00 óra között

Válogatás az Egyesület kerámia- és porcelántervező művészeinek munkáiból

Megnyitó: 2016. március 3. csütörtök
Helyszín: B32 Galéria és Kultúrtér, Trezor Galéria. 1111 Budapest, Bartók Béla út 32.

A porcelánhoz és kerámia tárgyakhoz örököltünk különböző „előkoncepciókat”, különböző értékeket. Ezek olyan kategóriák, amelyeket már régről ismerünk, de mivel automatikusan kapcsolódnak a kerámiához, a porcelán tárgyakhoz, még nem értékként, vagy egyáltalán nem értékként kötünk a szilikát művészet alkalmazott tárgyaihoz. Olyan tárgyakat gyűjtöttünk össze a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület tagjainak munkáiból, amelyek ezeket az öröklött megközelítéseket használják fel, illetve lépik át. A design területén megjelenő, a hagyományos porcelán- és a kerámiához kapcsolódó kategóriák átlépésére példaként szolgáló designtárgyak.

A kiállítást megnyitja: Fazekas Ildikó design- és művészetmenedzser
Közreműködik: Mihály Gyula, a kiállított kerámia alapú akusztikus hangszerén

Kiállítók: Andrási Edina, Boldizsár Zsuzsa, Knetik Dóra, Kovács Máté, Lakatos Ábel, Mihály Gyula, Rejka Erika, Simon Zsolt József, Sütő Erika, Strohner Márton, Vágó Szilvia

Kiállítást megnyitja: Novák Piroska design-és művészet teoretikus
Megnyitó: 2021. június 30-án szerda, 18 órakor.

Megtekinthető 2021. július 9-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között. A még fennálló járványhelyzethez igazodva előzetes értesítés alapján várjuk az érdeklődőket. Bejelentkezés, pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen.

A kiállítás látogatásakor maszk viselése kötelező!

Botos Balázs Budapesten él és dolgozik. A Nyugat Magyarországi Egyetemen végezte tanulmányait, itt szeretett bele a kerámiába. Olyan tárgyakat tervez és készít főleg porcelánból, amik megmelengetik az emberek szívét. A használhatóság nagyon fontos a tervezési folyamatban, az „egy kis plusz” mellett, amit mindig belerak tárgyaiba. Az „otthonos érzés” és felfedezés izgalma, egyszerre van jelen a munkáiban. Ezt a világot mutatja be Balázs Porceland című kiállítása.

MEGNYITÓ
(Elhangzott a kiállítás megnyitóján, 2021. június 30-án)

A keményporcelán európai feltalálását (1708) megelőzően sokan úgy tartották az öreg kontinensen, hogy Kínában, a porcelán hazájában, minden e titokzatos és gyönyörű matériából, „fehér aranyból” van. Csodálatos, egzotikus, gazdag és törékeny távoli-keleti világról ábrándoztak eleink. Talán e ma már naiv és túlzó fantázia felől is értelmezhetjük a 16. és a 18. század között népszerű arisztokratikus műfajt, a porcelánkabinetek jelenségét. A porcelánkabinetek nem csupán a fejedelmi és arisztokrata porcelángyűjteményeknek helyet adó, azt őrző és bemutató kincseskamrák voltak, hanem olyan díszes terek, ahol gyakran a falakat, a tartókonzolokat, a kandallókat és a bútorokat is vékony porcelánlapokkal burkolták be. A luxusnak és státusszimbólumnak számító anyaghasználattal egyrészt a megrendelő társadalmi státuszát és vagyonát, másrészt a készítő, a kivitelező mesterségbeli virtuozitását reprezentálták. Így vált a képzelet valósággá. Botos Balázs kiállításán egy 21. századi porcelánkabinetbe tekinthetünk be, a tervező és alkotó letisztult, egyben sokszínű porcelánvilágába, egyedi mikrokozmoszába, ahol a legkülönfélébb műfajú és funkciójú tárgyak készülnek a legnemesebb szilikát anyagból.
E betekintés – a COVID-19 vírus okozta világjárvány következtében – hasonlóan exkluzív, mint a barokk-rokokó porcelánkabinetek esetében, ahová csupán a meghívott kiváltságosok léphettek be. Mi pedig előzetesen regisztrálunk, maszkot viselünk, és távolságot tartunk egymástól.
A pandémia időszakát Botos Balázs – a veszélyhelyzet és a korlátozások ellenére – hasznosan és tevékenyen töltötte: elővette, újragondolta és megvalósította fiókban lappangó terveit, webshop-ot indított, terméket fejlesztett, egyedi megrendeléseket teljesített, kiállításokon szerepelt, pályázott. A FISE Galériában, két éve megrendezett, 2019-es egyéni kiállítása óta számos új tárgyat alkotott, tudatosan építve, képviselve, menedzselve márkáját. Kevés hozzá hasonló tervezőt ismerek, aki egy személyben és ennyire jól végzi az előbb felsorolt feladatokat, önálló munkaköröket. Minderre, úgy vélem, azért képes, mert megfontolt, hiteles tervező, aki alázatos az adott feladattal és annak megrendelőjével, legyen az egy doktori kutatás poszterének grafikai megtervezése vagy egy hungarikum gyomorerősítő likőr díszcsomagolásának elkészítése. Azután itt az anyagok teljes körű ismerete és tisztelete, valamint az alkalmazott technikák körültekintő megválasztása, nem az öncélú dekorálás, hanem az adott célnak megfelelő, a legmegfelelőbb eszköz használatának jegyében. Az általános, univerzális designer gondolkodás és tervezői elvek mellett, a specializáció még a siker kulcsa, ami a minőségi gyakorlati megvalósítás, az önálló és precíz kivitelezés alapfeltétele. És az a valami, a plusz többlet, a blikkfang, ami karakteressé és felismerhetővé teszi Botos Balázs tárgyait.
Két évvel ezelőtt ezt a valamit a tárgyakba rejtett humorként határoztuk meg. A jelen tárlaton szereplő anyag esetében hangsúlyeltolódást figyelhetünk meg a konceptuális tárgyalkotás irányába. E megállapításomat két példával szeretném aláhúzni. Az első a Silhouette nevű új váza/vázák, amelynek/amelyeknek tervezésmetodikája is rendhagyó. Az év elején, egy álmos januári reggelen Balázs üzenete köszöntött a telefonom kijelzőjén. Ebben egy szokatlan kérést fogalmazott meg: rajzoljak egy vázát, olyat, ami először az eszembe jut erről a szóról. Hmm, kávé nélkül nem lesz egyszerű – ez volt az első gondolatom. Majd a második, hogy a váza szó egy muzeológus fejében foglalt fogalom, mert nem egy, hanem több száz váza formája ugrik be egyszerre, ha erre a tárgytípusra gondolok. Ezért nem is egyet rajzoltam. Végül egy klasszikus, csepp alakú formában egyeztünk ki a gyakorlatból kiesett, fásult, reszkető kis vázlataimból válogatva. A lényeget itt természetesen nem is a megszólított ismerősök sajtpapírokra firkantott váza-formái képezik, hanem a tervezői gondolat, ami a váza körvonalán túl, annak fogalmára, meghatározására kérdezett rá, és a váza „vázaságának” definícióját kutatta. Az eredmény egy váza-plasztika lett, ahol a gyakorlati-használati funkciót felülírja az alkotó intenciója és az autonóm szobrászi érték. A két darabból álló, mobil váza-felek egyik oldala durva, elnagyoltan kifaragott márvány-hatású, másik oldallapjuk simára csiszolt, finom felületű, biszkvit porcelán. Hogy a két felet/szeletet, miként helyezzük el, az ránk van bízva, összeillesztjük vagy szétválasztjuk, egymással szembe vagy háttal fordítjuk őket, teszünk-e beléjük virágot, vagy a formákat hagyjuk önmagukban érvényesülni – mind a mi döntésünk és választásunk. Ahogy a nézőpontunk is: honnan nézzük e tárgyakat, miként használjuk, minek tekintjük. Vázákat ábrázoló plasztikáknak, vázaként is használható plasztikáknak, díszvázáknak, amikbe vétek virágot tenni – a sor, az asszociáció, a játék még folytatható.
A másik példám a konceptuális irányra, Botos Balázs újabb ékszereinek köre, amelyekkel nem csupán a hazai, hanem a nemzetközi kortárs ékszertervezés területén is egyre eredményesebb. A 2020. évi Ékszerek Éjszakája Budapest 0- zero negative pályázati felhívására készült az Iceland széria, ami a környezetszennyezés és a globális felmelegedés ellen hirdetett zéró toleranciát. A hófehér jégsipkákat formázó bross és gyűrű a téma esztétizálásának módszerét használja, míg az anyagában feketére színezett verzióban, a szénbányák vagy az olajfoltokkal szennyezett természeti táj látványa drámai, drasztikus és elementáris hatású. A tervező tudatosan és érzékenyen használja az ékszer reprezentációs és kommunikációs funkcióját.
Ez az érzékenység, már-már szentimentalizmus jelenik meg most debütáló, A régi és a törött névre keresztelt bross-kollekciójában is. A gipszformák csiszolásához használt, pontosabban elhasznált kézi gyaluk fémreszelőit, hűséges munkaeszközeit mentette meg a kidobástól és használta fel újból. Megnemesítve, átlényegítve a rozsdás anyagokat, megalkotva ezzel a saját mesterségét hirdető, hordható cégéreit, céhjelvényeit. Egy valódi mesterember, aki saját maga önti formába ötleteit nem is tehet másként. Eszközei kincset érő ékszerek, melyek, ha ipari termékként végigszolgálták élettartamukat, annak végén elnyerik jutalmukat. A használati tárgyak életciklusa olyan narratíva, ami a kortárs művészeti ékszer szerteágazó, roppant szabadon kezelt területén is figyelemre méltó koncepció.
Botos Balázs tervezői és alkotói tevékenységéről, porcelánvilágának összetevőiről, jellemzőiről gondolkodva – különösen a Design Világnapja után – újra és újra a BurgHalle Művészeti és Design Egyetem¹ szilikát matériákra szakosodott terméktervező képzése jut az eszembe. A Halle-ban folyó oktatás világszerte ismert és elismert, számos professzor és hallgató körében vágyott és elérendő úticél. Ennek a képzésnek immár évtizedek óta egy rendkívül summás, szikár, igaz és mintaadó gondolat a mottója: „Working like a craftsman – thinking like a designer”.² Szabad magyar fordításban: Dolgozz úgy, mint egy kézműves mester, gondolkodj úgy, mint egy formatervező, designer. Vagyis, ahogy Balázs is teszi, kézművesként hiteles és biztos szakmai tudással, türelemmel és precizitással dolgozik, tervezőként letisztult, okos és érzékeny, karakteres, konstruktívan és játékosan újító. Ilyennek látom Botos Balázs, keramikus-designer, designer-keramikus világát, Porceland-et, azaz Porcelániát.

Novák Piroska
design- és művészet teoretikus

Jegyzetek
¹ Teljes, hivatalos nevén: Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle (Burg Giebichenstein University of Art and Design Halle).
² A képzés mottójának forrása:
https://www.burg-halle.de/en/design/industrial-design-ma/product-design-...  Hozzáférés: 2021. június 30.